דלג לתוכן העמוד

תכניות חינוכיות

אריאל היא עיר שחרטה על דגלה את החזון חינוך למיצוינות - ערכים עם דעת. זו עיר שאינה מוותרת לתלמידיה ולחינוכאיה ואינה מוותרת עליהם. על-כן אנו מקפידים על רמה גבוהה ביותר של חינוכאים, תכניות והתנהלות

אנו מאמינים שכל אחד יכול יותר ולכן תמיד שואפים גבוה, בראש וראשונה בתחום ערכים; בהצבת מצפן מוסרי-ערכי, אישי וקבוצתי ברור וחד-משמעי לאורו צועדים; כבוד האדם והליכה לאור ערכי העם והמדינה - מיצוינות, מנהיגות וציונות.

החינוכאים שלנו רגישים לזהות חוזקות אצל כל תלמיד/ה ולקדמו/ה, להאמין בו/ה וללוות אותה/ו קדימה באהבה. החינוכאים שלנו לא רק נותנים דוגמא אישית אלא הם אישיות לדוגמא! מדינת ישראל, שעדין נאבקת על זכותה לחיות בשלום על הארץ ועל האדמה הזו, נאלצת לשלוח את בנותיה ובניה לשרות צבאי. אנו עושים זאת באהבה ומתוך שליחות, משום שאנו מקדשים את החיים!

מתוך חזון זה כתבנו והשקנו תכניות חינוכיות חדשניות ופורצות דרך בעיר, בשיתוף גורמים רבים: משרד החינוך, רשת אורט, אוניברסיטת אריאל ועוד.

תכנית גרמ"ר

תכנית חינוכית חדשנית ופורצת דרך, שנכתבה בהובלת אגף החינוך בעיר ובשיתוף ועדת היגוי מכל מוסדות החינוך בעיר. שם התכנית - גרמ"ר, ע"ש ארבעה חוקרים מתחום הפסיכולוגיה והחינוך; גרדנר, רנזולי, מיטרה ורובינסון ומטרתה לאפשר לכל תלמיד/ה להאיר, לטייב ולמצות את החוזקות, היכולות והייחודיות שלו/ה, ולהביאם לביטוי למען עצמם ולטובת הכלל.

רובוטיקה מגן הילדים ועד לתואר

מטרת התכנית חיזוק וטיפוח חשיבה לוגית של ילדי אריאל מהגיל הרך באמצעות לימוד רובוטיקה (תוצאה מוכחת ממחקר רב-שנתי שערך האו"ם בנושא לפני כמה שנים בכמה עשרות מדינות). העיסוק ברובוטיקה הוא חווייתי-מחקרי-ויישומי ומטרתו גם לקרב את הילדים והנוער אל העולם המדעי-טכנולוגי המתקדם המקיף אותנו, ולעודדם ללמוד במגמות מדעיות-טכנולוגיות. התכנית המיועדת לכלל התלמידים בעיר חושפת אותם לחשיבה בין-תחומית, מאפשרת להם לעסוק, להבין ולשלב ידע ומיומנויות ממספר תחומים, וכן ליישם פתרונות לשאלות ולבעיות מורכבות מחיי היום-יום שלנו בתחום הטכנולוגי. בכך אנו מקווים גם להפוך את הסביבה בה אנו חיים לטובה יותר. התכנית פועלת בשיתוף אוניברסיטת אריאל, מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, רשת אורט, אשכול הפיס העירוני, תכנית הרובוטיקה של קרן קר"ב, חברת רובוטק ועמותת FLL.
במסגרת הפעלת התכנית באריאל ובעקבות ביקורו של שר החינוך נפתלי בנט בעיר, הפכנו לעיר מדגימה מטעם משרד החינוך.
התכנית היא בשיתוף אוניברסיטת אריאל, תלמידינו החל מגן החובה מבקרים במעבדות האוניברסיטה ועוברים פעילויות שונות בהתאם לגיל ולתכנית השנתית. 
בעקבות התכנית העירונית אריאל הוכרזה עיר מח"ר (מתמטיקה, חלל ורובוטיקה) מטעם משרד המדע והטכניון.  באשכול הפיס העירוני הוקמה מעבדת  רובוטיקה משוכללת ובעיר פועלים חוגי העשרה רבים ברובוטיקה ובמתמטיקה.

העצמת תלמידים במרכז הארצי לפיתוח מנהיגות

אל המרכז מגיעים תלמידים ליום פעילות של 8 שעות. התכנית מפתחת ומטפחת יכולות בשני צירים: היחיד והיחד. התלמידים פוקדים את המרכז לפחות שלוש פעמים בתהליך ההתחנכות: בכיתות ה', ז' ו-י'. תלמידי החינוך המיוחד בעיר מכיתה ה' וכן כיתות תל"ם, אתגר ומב"ר מבקרים במרכז פעם בשנה. החוויה שהתלמידים ומחנכי הכיתות חווים ביום זה משמעותית, מעצימה ומרגשת ביותר.

כנסי חינוכאים

מדי שנה מתכנסים החינוכאים שלנו שלוש פעמים; בשני הכנסים בחודשים אוקטובר ופברואר נפגשים החינוכאים עם דמויות מופת מעוררות השראה כמו למשל: קרנית גולדוואגסר - אלמנתו של החייל החטוף, ד"ר הרב שלום שרון - רב ממוצא אתיופי המכהן כרבה הראשי של קהילה אשכנזית בעיר קרית גת, דוד שמאי, איש נמוך קומה שסיפר בגילוי לב על חייו המורכבים והמיוחדים בחברה של אנשים גבוהים ועוד. בכנס השלישי הסוגר את שנת הלימודים מצדיעה העיר למערכת החינוך, ומעניקה הוקרות לחינוכאים מצוינים, שנבחרו על-ידי חבריהם לצוותים. במעמד זה גם מוענק פרס מיוחד ע"ש שרה כהן אורגד ז"ל, מייסדת מערכת החינוך בעיר, על יוזמה והובלה של תכנית חינוכית-ייחודית מתחומי היהדות-ציונות.  

חינוך 7/24

החינוך הבלתי-פורמלי שזור בחינוך הפורמלי - באריאל קיים רצף חינוכי מובנה בין החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. יחידת הנוער פועלת בתוך אגף החינוך למען בני הנוער בעיר, תוך שימת דגש על יצירת רצף חינוכי, המאפשר ראיה רחבה של בני הנוער מבוקר ועד ערב. זאת מתוך הבנה עמוקה שחינוך בני הנוער מתחיל בשעות הבוקר בבית-הספר וממשיך אל תוך מסגרות החינוך הפועלות בשעות אחה"צ. הפעילות המוצעת במסגרת היחידה שמה דגש על פיתוח מנהיגות, מעורבות חברתית, תרומה לקהילה, אזרחות טובה, העצמה והתפתחות אישית, וכן פעילות פנאי איכותית במהלך החופשות. כל זאת תוך שימוש במגוון רחב של כלים ומסגרות פעילות העוסקות בחינוך הנוער לערכים.

תכנית 360 לילדים ונוער בסיכון 

מטרת התכנית - להביא לשינוי מקיף בדרכי ההתמודדות של החברה הישראלית עם ילדים ובני נוער בסיכון ומשפחותיהם במטרה לצמצם את היקף וחומרת הסיכון. התכנית משותפת לחמישה משרדי ממשלה (רווחה, חינוך, בריאות, קליטת עלייה ובטחון פנים) אשר חברו יחד על מנת להוציא לפועל את החלטת הממשלה ליישום המלצות הוועדה הציבורית לבדיקת מצבם של ילדים ונוער בסיכון. 

עקרונות התכנית - אימוץ הגדרה אחידה ביחס לילדים ובני נוער בסיכון, דגש על איתור וטיפול בתוך הקהילה, דגש על טיפול בגיל הרך, הבניה מחדש של חלוקת האחריות בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי, חיזוק מנגנוני פיקוח ובקרה על תפוקות, ניהול תקציב וגילוי נאות של משאבים.

התכנית באריאל - העיר אריאל הצטרפה לפני שנתיים לארבע רשויות אשר פועלות כאגד יישובים - אגד שומרון ובחרה את התכניות הבאות:

תכנית מעגן - תכנית איתור והתערבות מערכתית בתחומי ההתפתחות השונים, עבור ילדים המתקשים בתפקודם במסגרות החינוך בגיל הרך. ליווי כל גני טרום-חובה בעיר ע"י: פסיכולוגית, קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק. 

תכנית אור - תכנית התערבות אינטנסיבית (שני מפגשים בשבוע), הפועלת למניעת וצמצום הפגיעה בפוטנציאל ההתפתחותי של ילדים בעלי רקע של חסך סביבתי. הטיפול נעשה ע"י תרפיסטית, תוך עבודה בקבוצות קטנות. התכנית פועלת בשלושה גני חובה בעיר.

תכנית ראשית - תכנית התערבות ביתית אינטנסיבית לתמיכה וטיפוח ההורות ולקידום התפתחותם של הילדים והישגיהם. ליווי המשפחה הצעירה על ידי עו"ס ומדריכה. התכנית פועלת במסגרת האגף לשירותים חברתיים בעיר. 

חדר שלווה - תכנית חינוכית-טיפולית לילדים במסגרת בית-הספר, על רקע של קשיים רגשיים אישיים, חברתיים ו/או משפחתיים או בעקבות חשיפה לחוויות טראומטיות. טיפול בקבוצות קטנות על ידי פסיכולוגית, תרפיסטית ועו"ס. התכנית פועלת בשני בתי ספר יסודיים ועתידה לפעול גם בתיכון העירוני.


תכניות ייחודיות בגני הילדים

תכנית הרובוטיקה בגני החובה

יישום התכנית העירונית מתקיים בכל גני החובה בעיר. הגננות מובילות תכנית ייחודית בשיתוף משרד החינוך והמחלקה הפדגוגית של חברת רובוטק, ממנה רכשה העיר את הערכות הרבות. בכל גן יש 11 ערכות איתן עובדים התלמידים במהלך השנה בקבוצות של 3-4 תלמידים. פעם בשנה נוסעים ילדי הגן לביקור במעבדות האוניברסיטה באריאל לפעילות מיוחדת.

הגן המוזיקאלי לתלמידי גני החובה

התכנית מתאפשרת בעקבות שתוף פעולה פורה בין הרשות למשרד החינוך והיא חלק מתכנית גרמ"ר. ילדי הגן מבקרים בגן המוסיקאלי אחת לשבועיים ונחשפים ליסודות המוסיקה הקלאסית. משרד החינוך מעמיד לרשותנו מורה מעולה להוראת מוסיקה לגיל הרך ושעות הוראה. אנו תקווה שחשיפה לעולם הקלאסי מגיל צעיר, יעודד יותר ילדים לחשוף כישרונות מוסיקאליים וללמוד מוסיקה. השנה מיקום הגן זמני, בשנה הבאה הוא יעבור למשכנו הקבוע. תודות לקרן אריאל לפיתוח רכשנו ציוד רב וכלי נגינה שונים ומגוונים ואנו תקווה כי בראשית שנה"ל תשע"ח, יעבור הגן למשכנו הקבוע. "ללא מוזיקה החיים הם טעות", פרידריך ניטשה.

תכנית הדו-לשוניים

בשיתוף קלינאיות תקשורת ממרפאות האוניברסיטה באריאל, אנו מובילים בגני טרום חובה תכנית מיוחדת לאיתור וטיפול בתלמידים בעלי קשיים שפתיים. התכנית נותנת מענה גם לתלמידים המצטרפים למערכת החינוך בעיר, ללא ידיעת השפה העברית.

תכניות ייחודיות בבתי-הספר היסודיים

תכניות הרובוטיקה

התלמידים לומדים רובוטיקה במהלך שלוש השנים א'-ג' במסגרת לימודי חובה ובשיתוף קרן קרב. מכיתה ד' פועלות נבחרות עבור תלמידים המעוניינים להמשיך וללמוד התחום. 

ייחודיות בית-ספרית

תהליך מרתק בו איתרו והגדירו חינוכאי כל בית-ספר יסודי בעיר ייחודיות מוסדית, אותה הם מפתחים ומטפחים במעלה השנים. ההגדרה המשותפת מקדמת בכל מוסד מרקם אקדמי-חברתי ייחודי, הממקסם את היתרון היחסי של בית-הספר, תוך יצירת גאוות יחידה.

נבחרות מיצוינות בסופי היום

עושר מגוון של נבחרות נפתחו בכל בתי-הספר בסופי ארבעה ימים (א',ב',ד',ה') והתלמידים הופנו/בחרו קורס לפי צרכיהם ורצונם כגון: מחול, מקהלה, אקטואליה, אמנות הנאום, עיתון בי"ס, נאמני גישור, יוגה, דרמה, רובוטיקה, שיח לב-אל לב, חידודי מתמטיקה, כישורי חיים, פרחי חנ"ג, סיירות, חממה, חקר מדעי, מחשבים, אנגלית, אמנות, קולנוע וערכים, הוראה מתקנת, העצמה (יועצת), בישול, תאטרון בובות, כתיבה יוצרת, לימודי קודש, התעמלות קרקע, מועצת תלמידים ועוד. המטרה - איתור ופיתוח חוזקות התלמידים בתחומים שונים ולמידה מתוך ענין וסקרנות. זוהי למידה משמעותית, שונה וייחודית. בהצלחה לכולם!

תכנית התקשוב הלאומית

התכנית פועלת במטרה לקדם את קהילת בית-הספר לעבודה בסביבה דיגיטאלית מתקדמת, בהתאמה למאה ה-21. בתי-הספר בעיר נהנים מפורטל חינוכי רחב (אתרים, תוכנות וסביבות למידה מתקדמות ומתוקשבות) ומובילים תכניות לימודים מתוקשבות. בסיוע תרומות מקרן אריאל לפיתוח רכשנו מקרנים וציוד היקפי לכל בתי הספר ומחלקת התקשוב שידרגה תשתיות.

השאלת ספרים

אריאל הצטרפה לתכנית הלאומית שמטרתה להוזיל להורים את סל הספרים השנתי. התכנית פועל בבתי-הספר היסודיים ובחטיבת הביניים.

ניהול עצמי

המעבר לניהול עצמי נועד להעצים את מנהל בית-הספר וצוות החינוכאים, להשביח את תרבות הניהול והלמידה, ולחזק את האחריות והמחויבות לתפוקות ולתוצאות (אחריותיות). המעבר לתכנית מאפשר למנהלים לתכנן, לתקצב ולהוביל תכניות חינוכיות ייחודיות בהתאם לצרכי המוסד.

תכניות ייחודיות בבית הספר העל-יסודי 'אורט יובלי אריאל'

ערכים תחילה

בחט"ב פועלת תכנית אורטוב ובחט"ע התכנית בגרות חברתית, שמטרתן לטפח מודעות ואחריות חברתית ולחנך לתרומה לקהילה. תכנית מערכתית זו בשיתוף משרד החינוך, רשת אורט, ומחלקת הנוער באגף החינוך. כלל תלמידי ז'-ח' לומדים שעור שנתי במנהיגות ו'אות הנוער' בהתאמה. תלמידים מכיתות ח'-ט' עוברים קורס טרום מד"צים (מדריכים צעירים), ומדצ"ים בהתאמה. בנוסף כל כיתה ט' נצבעת בתחום מסוים אותו היא מובילה בביה"ס: התייעלות אנרגטית, שומרי מסך (רשת בטוחה), שגרירים צעירים (משגררים את ישראל ברשתות עולמיות) ועמותת אור ירוק. בנוסף יש מד"צים של בית הזיכרון לשואה ולגבורה, פש"צים ב-ח' (פרחי של"ח צעירים) ומש"צים ב-ט'. בחט"ע חובה על כל תלמיד לתרום לקהילה 3 שנים, כתנאי לקבלת תעודת הבגרות. השנה נבחרה רכזת עירונית בשיתוף מרכז קהילתי 'גוונים', שעובדת לצד רכזת בי"ס. נפתחו בעיר תחומי השמה כגון: 'שגרירים' בשיתוף המשטרה, 'יד ביד' לליווי קשישים ניצולי שואה, עיבוד חומרים במוזיאון הווטרנים בעיר, עבודה במוקד אריאל, הכנת ציורי קיר ברחבי העיר ועוד.

בחטיבת הביניים

התכנית ההתמחויות - לבחירת התלמידים

תכנית ייחודית וראשונה מסוגה בישראל שפיתחנו באגף החינוך באריאל, בשיתוף הנהלת קריית החינוך במימון הרשות, רשת אורט, משרד החינוך וההורים. מטרות התכנית לטפח בתלמידים חוזקות, תחושת ערך ומסוגלות ולזמן להם הצלחות, בתחומים שחלקם מעבר לתכנית הליבה המחייבת של משרד החינוך. החשיפה להתמחויות מתקיימת בתכנית "מעברים-רצפים", אותה עוברים תלמידי שכבה ו' במחצית השנייה של השנה, כהכנה למעבר שבין ביה"ס היסודי לעל-יסודי. במהלך מחצית זו נחשפים ומתנסים התלמידים להתמחויות השונות, ושותפים בבחירת ההתמחות לכיתה ז', כבר בסוף כיתה ו'. במהלך הקיץ עוברים בוגרי ו' סמינר קיץ באוניברסיטה, כהכנה להתמחויות. שש ההתמחויות; מדעית, רובוטיקה ומדעי המחשב, תקשורת, אמנות פלסטית, תיאטרון, ספורט ותנועה. בכך אנו מאפשרים לכל תלמיד/ה להתנסות וללמוד תחום המעניין ומסקרן אותו/ה.

תכניות נסמכות אוניברסיטה

טרום הלימודים בחט"ב נפגשים כאמור בוגרי ו' לשבוע לימודים בסמינר קיץ באוניברסיטת אריאל ונחשפים להתמחויות השונות. תכנית הלימודים נבנתה בשיתוף המורים של ביה"ס והאוניברסיטה.  בנוסף, כל תלמידי ביה"ס העל-יסודי לומדים באוניברסיטת אריאל, בהתאם לכיתות ולתחומי הדעת השונים. הצוות המקצועי של ביה"ס מקיים שתוף פעולה אקדמי עם אוניברסיטת אריאל הן ברמת תכנים והן ברמת מרצים. חלק מתחומים גם נלמדים פיזית במעבדות של האוניברסיטה, כגון מעבדות המכטרוניקה והמעבדות מדעיות. תלמידי שתי המגמות היוקרתיות ביו-טכנולוגיה ומכטרוניקה, מקיימים במסגרת 15 יח"ל (יחידות לבגרות) לימודי חקר בהיקף של 5 יח"ל, אותו הם מבצעים גם במעבדות האוניברסיטה ובליווי חוקרים מהאקדמיה. 

בחטיבה העליונה

חטיבה על-תיכונית - למסלול הנדסאים ייחודי בשיתוף חיל הטכנולוגיה; 

השוחרים לומדים הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים, בתכנית המתחילה בכיתה ט' במסלול לימודים ייחודי, המאפשר סיום תעודת בגרות בכיתה י"א, דיפלומות טכנאי בכיתה י"ב והנדסאי בכיתה י"ג (טוב"ה). מגמת הלימוד אלקטרוניקה-מדעי המחשב בהיקף של 8 יח"ל. חיל החימוש משקיע רבות בתלמידים, הם מגיעים לביה"ס במדי צה"ל ולצד מחנכת הכיתה יש גם מפקד/ת מחיל החימוש. 

שתי מגמות עילית: ביו-טכנולוגיה ומכטרוניקה

בכל אחת מהמגמות לומדים התלמידים  15 יח"ל (יחידות לבגרות), ומתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל. בנוסף כותבים התלמידים עבודת גמר (פרויקט) בהיקף של 5 יח"ל. 

אקדמיה בתיכון

תכנית בשיתוף אוניברסיטת אריאל, האגף למחוננים ולמצטיינים במשה"ח וביה"ס לצבירת נקודות זכות לתואר ראשון. התלמידים, מכיתה י' יכולים לבחור ללמוד כל תחום דעת באוניברסיטה ובהתאם לתכנית שנבחרה, ממיר משרד החינוך מבחן בגרות.

תכנית הסייבר הלאומית

תכנית תלת-שנתית ללימודי סייבר לתלמידי החטיבה העליונה, בהובלת קרן רש"י ובשיתוף אוניברסיטת אריאל. בתום התכנית ניתן יתרון לתלמידים להיקלט בתפקידים מובילים בתחום המחשבים בשירות הצבאי.